Så här såg det ut på The Beyoncé World. Bilden är en faksimil från sajten.


Den utslätade verkligheten

En oretuscherad bild på Beyoncé gjorde hennes fans rasande. Hur kunde den vara så provocerande?

När en oretuscherad reklambild på Beyoncé med ett L’Oréal-läppstift i handen läckte ut på fansidan The Beyoncé World blev fansen så arga att bilden togs ned efter bara en timme. Fansen var inte arga för att man hade photoshoppat idolen så hårt på den faktiska reklambilden utan för att man hade mage att exponera Lady Bey så som hon verkligen ser ut. Sådant ska ingen behöva stå ut med i dag när den självklara regeln är att låta alla porträtt dras genom ett Instagramfilter innan de publiceras. Det är bara ren och rak artighet. Att disrespektera den regeln, som The Beyoncé World gjorde, är att exponera en människa, att trasha en social kod och att förolämpa henne. En selfie som inte har filtrerats och snyggats upp är att betrakta som ett politiskt ställningstagande, ingenting man bara gör.

Skönhetsindustrin är medveten om detta, att en bild eller en selfie som inte har modifierats före publicering är att betrakta som konstig. Märken som Covergirl, L’Oréal och Make Up Forever erbjuder därför virtuell makeup för att göra din selfie ännu snyggare. Glömt läppstiftet hemma? Lite blek om kinderna? Morgontrötta ögon? Använd appen så löser det sig. Den är egentligen konstruerad för att man ska kunna prova sminket, om än på konstgjort sätt, innan man köper det men det är en bisak.

Huvudsyftet har blivit att ytterligare modifiera selfien innan den modifieras i ett filter. Eftersom ingen ska behöva stå ut med att se ut som sig själv.

En gemensam studie från Yahoo Labs och Georgia Tech visar till exempel att ett foto som hade filtrerats på Instagram fick 45 procent fler kommentarer än en ofiltrerad bild.

Det var därför bara en tidsfråga innan skönhetsindustrin också skulle erbjuda produkter som gör om din hy så att den ser ut som ett Instagramfilter, i stället för att låta Instagramfiltret göra om dig. Du behöver inte längre presentera dig genom ett filter, du kan bli ett.

Blur-produkter lovar nämligen att ta bort linjer och ojämnheter på huden och i stället fullkomligt släta ut den. Precis som ett filter.

Märken som Nanoblur och Bio Beauté använder ord som ”selfie-serum” och ”selfie-ready” i marknadsföringen. Det är som dåtidens löften om ”botox på burk” fast utbytt till ”Instagramfilter på flaska”.

Det är förresten intressant att engelskans ”blur”, alltså ”suddig” och ”oskarp”, kidnappats av skönhetsindustrin och i stället kommit att betyda ”jämn”, ”fin” och ”Instagramredo”.

Att en rynkfri hud är ett ideal är ingenting nytt men nu går vi alltså mot någonting ännu mer utslätat – ett ansikte med suddiga konturer. Ett ansikte som alltså saknar de unika drag som gör ett ansikte till just ett unikt ansikte.

I efterhand vet vi ju att botoxeffekten inte på något sätt kan uppnås genom innehållet i en burk och på samma sätt borde vi också ana att man inte kan få ett filter genom en flaska. Men vi hoppas, antagligen. Eftersom vi inte längre kan acceptera verkligheten så som den ser ut. Beyoncé World försökte, men vreden och besvikelsen blev för stor.                                                                                         

Caroline Hainer | är Icons skönhetsredaktör. Hon är författare till romanen Inte helt helt hundra och skriver doftbloggen Fiftyscents. Följ henne på @jaxxhands på Instagram och Twitter.

    ICON 03 2015
    Text Caroline Hainer