Vårens kampanj för Gucci frossade i 1970-talsdrömmar. Lykke Li var modell.


Modevärldens nya mittpunkt

Lyxflum från 1970-talet och drömmen om en sorgfri tillvaro i Kalifornien sätter Los Angeles åter på stilkartan.


Allt började med att Hedi Slimane tog över Yves Saint Laurent 2012 och deklarerade att han skulle jobba från LA i stället för Paris. Dessutom lanserade han en nostalgisk 1970-talsestetik hämtad från staden som fick magasin världen över att frenetiska döpa fotograferingar till Laurel Canyon – Frank Zappas och Joni Mitchells gamla bostadsområde. Häxhattar, fransväskor och korta mockakjolar blev inte bara en populär festivalstil utan också en ihållande samtidsestetik som har fortsatt att dominera modet. När Lykke Li tidigare i år spelade huvudrollen i en reklamfilm för Gucci var det just som 1970-talsmusiker från Laurel Canyon till tonerna av Just Like a Dream. Det var dock allt annat än en dröm – 2015 klär nämligen Los Angeles världen även om det är i en sliten stil.    

Våren 2006 var jag på modeveckan i Los Angeles för första gången. Högst upp på Chateau Marmont visade societetsdesignern Erin Fetherston upp en film med Kirsten Dunst och det var tydligt att det handlade mer om kändisar än kläder. Stadens enda kreativa hopp var då systrarna Kate och Laura Mulleavy från Rodarte. De delade fortfarande rum i föräldrahemmet i Pasadena och ville träffas och äta småkakor på ett tantkafé. Det har hänt mycket på nio år.

Just nu sker en massflytt till västkuststaden. Det bekräftas av New York Times såväl som av omgivningen. Nyligen hamnade jag i samma soffa som Kim Gordon och Christina Ricci hemma hos en kompis i New York. Både ville byta kust. Kim Gordon som syntes i Saint Laurents kampanj 2013 och inom kort kommer att vara ansiktet utåt för Marc Jacobs berättade att hon bestämde sig för att flytta långt innan New York Times i maj publicerade en omtalad artikel om kreatörers kustbyte. Hennes nya hem ligger inte i Laurel Canyon, inte för att det skulle vara för en kliché utan för att hon vill ha en annan utsikt. Förutom Hedi Slimane som hon redan samarbetar med kommer hon att vara nära en rad andra designers. Tom Ford har exempelvis ett hus i Bel Air och Jeremy Scott bor i Hollywood Hills. För många modeskapare verkar Los Angeles vara en fristad och efter sin senaste Moschinovisning berättade Scott just att staden är kreativ för att det inte finns några som helst förväntningar på att något imponerande i klädväg ska kommas därifrån.

I april visade Burberry sin höstkollektion i Los Angeles och deras chefsdesigner Christopher Bailey kallar numera staden för ”centrum för en kreativ explosion”. Även Louis Vuitton känner av förändringen och visade nyligen en LA-inspirerad resortkollektion där.

Förutom att Kalifornien har blivit en arena för modevisningar håller Los Angeles också på att bli en trendig shoppingdestination. a.p.c, Aesop och Acne finns numera i Downtown och snart öppnar Saint Laurent upp sin största dammodebutik någonsin på Rodeo Drive.

LA som länge förknippats med yoga och juice lockar just nu eftersom det är hälsan som styr populärkulturen. Krasst nog har fler europeiska modeskapare också mer gemensamt med Los Angeles än med Shanghai, och usa har blivit populärt igen nu när förälskelsefasen med Kina gått över.   

Mest pådrivande av LA-trenden är dock estetiken. Den moderna lyxflummaren ligger i tiden och drömmen om den bekymmerslösa tillvaron i Kalifornien är här för att stanna. •


Sofia Hedström | är moderedaktör på Icon. Hon bor i New York och är författare till boken Fashion Manifesto – The Guide for the Style-Savvy, med förord av Vivienne Westwood. Följ henne på @sofiaheadstrong på Instagram.

    ICON 03 2015
    Text Sofia Hedström