Rymdimperiet är tillbaka

Men vem bryr sig om filmen? Leksaksintäkterna på Star Wars: The Force Awakens beräknas till 5 miljarder dollar på ett år.

 

Det hade precis blivit den fjärde september när dörrarna öppnades till Toys R Us vid Times Square. In vällde ett brokigt sällskap på ett par hundra personer. Vissa hade köat i timmar och alla ville förstås bli bland de första i världen att få köpa leksaker från den kommande Star Wars-filmen: The Force Awakens, som har premiär den 18 december.

Hemlighetsmakeriet kring prylarna hade varit nästan lika stort som inför själva filmen. Vissa butiksägare orkade inte med logistiken och sekretessen kring den släppdag som fick namnet ”Force Friday”. De nöjde sig i stället med att sälja grejerna på nätet, rapporterade New York Times som hade talat med en närmast uppgiven leksakshandlare.

Det har varit nästan likadant sedan film nummer ett för snart 40 år sedan – och det började med de klassiska actionfigurerna som var runt tio centimeter höga. Storleken var noga uttänkt. Gubbarna (och prinsessan Leia) skulle gå att bära runt i fickan. Ungarna skulle kunna leka med dem överallt.

Stjärnornas krig släpptes 1977 och året efter hade företaget Kenner sålt 26 miljoner sådana figurer. Sju år senare, efter att Jedins återkomst gått på biograferna, var den summan uppe i 250 miljoner exemplar. När alla tre filmerna hade kommit ut var vinsten 2,5 miljarder dollar. Stjärnornas krig hade kostat 11 miljoner dollar att göra (och skaparen George Lucas behöll rättigheterna till alla prylar och souvenirer i hopp om att filmen kanske skulle gå runt på det sättet). Sedan den andra filmtrilogin lanserades i slutet av 1990-talet har varumärket Star Wars skötts på ett alldeles exemplariskt vis. Tecknade The Clone Wars var rentav bra och gjordes i sex säsonger. Mytologin har hållits vid liv.

En ny Star Wars-film är långt ifrån någonting som bara kommer att ge välbehövlig vinst till biograferna. Filmens förmodade framgång är snarare en trevlig bieffekt. Man behöver inte vara särskilt cyniskt lagd för att se Star Wars: The Force Awakens som blott en reklamfilm för de nya prylarna. Den amerikanska affärskedjan Walmart förbereder sig för något som ”är större än Frost” sa en av företagets chefer till USA Today. De har planerat ett eget event för den 15 november i år. Då släpps ännu fler nya leksaker från filmen, som säkert kommer att fungera som lika lockande julklappar som barnsängen utformad som Årtusendefalkens cockpit.

George Lucas rymdepos må ha fångat miljontals fans med berättelserna om Anakin och Luke Skywalker, men framför allt har han skapat ett leksaksvarumärke lika mäktigt som Lego (som förstås också säljer på temat Star Wars). Filmens budget ligger på cirka 200 miljoner dollar. De förväntade intäkterna från leksakerna under 2015 beräknas till närmare 3 miljarder dollar. Den siffran tros öka till 5 miljarder under den närmaste tolvmånadersperioden.

Filmen må vara dyr – 200 miljoner dollar är ingen struntsumma – men brittiska The Guardian slog ändå fast att Star Wars: The Force Awakens måste ses som den säkraste investeringen ”i mänsklighetens historia”.  Om filmen visar sig vara dålig spelar ingen större roll.


Klas Ekman | är Icons kulturredaktör. Han är journalist och författare till Broder Daniel: When we were winning och har bland annat hjälpt Tommy Körberg och Ken Ring att skriva sina självbiografier. Twitter: @klasekman.