Om Svar Anhålles

Einride -
Linnéa Kornehed Falck

Digitaliserade leveranser som är autonoma, elektriska och utsläppsfria där föraren övervakar rutten via en simulator. Är det en framtidsutopi? Nej, frakteknikbolaget Einride är i full gång med utvecklingen. Medgrundaren Linnéa Kornehed Falck är med och skriver om transporthistorien.

Linnéa Kornehed Falck, CMO och medgrundare av Einride.

Du började koda redan som barn. Hur kom det sig att du grundade ett fraktteknikbolag?

– Efter gymnasiet började jag jobba som administrativ assistent inom rekrytering, där jag lade in annonser på en webbplats. Jag satte i stället upp ett script som gjorde det automatiskt åt mig. Mina kollegor tyckte det var fantastiskt och som 19-åring blev jag befordrad till IT-chef. Efter ett tag ville jag gå vidare i karriären och jag beslutade mig för att studera data- och systemvetenskap. Under studietiden jobbade jag med olika startups, och efter examen fick jag jobb som utvecklare inom finans, och utvecklade system för bland annat Nasdaq, NCC och Bonava. Det var kul med stora bolag men jag saknade också det lite mindre teamet och det snabbare höga tempot. Under ett utbytesår i Barcelona träffade jag Robert Falck som hade en bakgrund inom fordonsindustrin. Han hade idén och grunden till Einride redo, och han pratade om det så mycket att jag till slut kände att nu får vi göra något åt det. Jag och Robert tillsammans med Filip Lilja (de hade gjort lumpen tillsammans) drog i gång Einride för 6,5 år sedan. Det har varit en jäkla resa sedan dess. Jag har lärt mig så mycket om transport och teknik och förstått hur dynamiken ser ut i industrin, men även vilken skillnad transport gör för samhället.

Du har berättat att du i början av din karriär behandlades annorlunda av investerare för att du är kvinna. Hur hanterar du det?

– Att vara ung och kvinna i branschen är inte speciellt vanligt. I början var det så enkelt att bli borträknad. Processer gick inte igenom och möten ställdes in. Men det som har varit tuffast för mig är att förstå om det är för att jag inte är senior nog eller om det är för att jag är kvinna. Jag har tyckt att det är enklare när människor är uppriktigt förminskande och öppna med det. Det är värre med de som är tysta. Som yngre och kvinna behöver man vara mer pushig, och det kan vara svårt att navigera i det. Jag tillhör den generation som är trött på bortförklaringar, vi behöver jobba och ta vårt ansvar, snarare än att sitta och ha åsikter och tjafsa om saker.

Vad drivs du av i ditt arbete?

– Jag älskar att ta något från idé till produkt. Det är en av mina främsta drivkrafter. Jag älskar att lära mig nya saker, stunden när poletten faller ned och man förstår, det är fantastiskt. Jag trodde inte att jag skulle jobba med transport och logistik när jag började studera. Men när man förstår hur allt hänger ihop, hur städer är placerade på grund av logistik och vad det har betytt för mänskligheten, desto tydligare blir det hur mycket det kan påverka framtiden. Det är häftigt. Autonom teknik innebär att vi kan rita om placeringen av städer. Äldre städer hamnade oftast där på grund av logistik via sjöfarten.

Einride

Ett svenskt teknik- och transportföretag som specialiserar sig på elektriska och självkörande fordon – så kallade ”Pods”.

I april lanserades Einride i Storbritannien tillsammans med PepsiCo, vilket blev Einrides åttonde marknad.

– När vi har ny teknik redo, hur kommer det att påverka hur vi lever och formar samhällen? Hur ska vi bygga upp något som är hållbart och uthålligt över tid? Dessa frågor driver mig mycket i dag. Diesel har till exempel varit helt otroligt för det välstånd vi har i dag. Nu är vi i en tid där vi behöver adressera vad tekniken har gett oss för problem. Hur kan vi bibehålla välstånd med en teknik som är hållbar och som fungerar? Det är otroligt vilka investeringar som sker, och det är spännande att vara del av det teknikskiftet. Jag vill vara med och bygga en hållbar framtid, och har stor tro på mänskligheten.

Om du tänker visionärt, hur transporterar vi varor och gods om tio år?

– Elektrifieringen är redan här. Den största skillnaden är att vi kan få ned koldioxidutsläpp och andra giftiga gaser som kväveoxid. Det som är spännande är att batterierna blir bättre, och allt blir mer kostnadseffektivt. All energi är inte hållbar som vi vet, men i Sverige är det alltid mer hållbart att köra på el än diesel. Så är det inte i länder som drivs på kol. Redan i dag är Einride duktiga på att analysera om det är hållbar elektricitet när lastbilar laddas. Om inte, hur kan vi se till att det är det? Vi kommer också att se nya typer av ”smart grids”, som optimerar distribution av energi. Det stora problemet är inte hur vi tillverkar mer energi i Sverige, utan hur vi distribuerar det. När du har större flottor med tunga elektriska fordon, kan du även ge tillbaka energi. Fordonet är ett batteri på hjul, och vi kan vara med och utveckla hur elen distribueras. Då skapas en bättre balans i kapacitet och pris. Tänk om varje individ kan bli självförsörjande med hjälp av förnybar energi, vindkraft och solceller? Det är en häftig framtid.

Hur kan transportsektorn vara med och lösa mänsklighetens största utmaning just nu, klimatet?

– Tunga transporter står för en fjärdedel av transportsektorns totala utsläpp. På Einride har vi lyckats få ned våra kunders utsläpp med upp till 95 procent jämfört med diesel, genom elektriska, digitala och autonoma transporter. Genom den teknik som vi tar ut på marknaden kommer vi att möjliggöra enorma förändringar i den här branschen och i förlängningen för miljön och klimatet. Det pågår ett stort race mellan olika marknader just nu. Europa har tyvärr fallit efter i hela transformationen av att anamma ny teknik, medan Kina har elektrifierat i över tio år nu och är världsledande inom det. Europa har varit ledande inom bilindustrin, med Tyskland i spetsen. Men elektrifieringen är en annan typ av teknik, och det är ibland svårt för befintliga aktörer att ställa om. Den befintliga marknaden ska skalas upp och resurser ska produceras. När omställningen kommit i kapp kommer elektriska transporter att bli mycket billigare än dieseldrivna, det är bara några år bort.

När får vi se självkörande bilar på gatorna?

– Einride kör redan i ett kommersiellt flöde med ge Appliances i usa och skf i Sverige. Vi använder dem i olika miljöer, främst inhägnade områden och allmän väg i anslutning till dessa. Därför fungerar det så bra med transport. Det är satta rutter, där lastbilarna går fram och tillbaka flera gånger per dag. Det är enkelt att se i simulering vad som kan hända, och kontrollera hastigheten. Den som fraktar något vill ha förutsägbarhet, transparens och minimera förseningar. Där passar autonom teknik väldigt bra. Det som skiljer sig gentemot personbilar är att där vill man kunna vara spontan, och inte bara åka mellan hem och jobbet. Där passar autonom teknik inte lika bra i dagsläget. Att bara kunna sätta oss i baksätet och åka vart vi vill, det ligger längre fram i framtiden.

När vi har ny teknik redo, hur kommer det att påverka hur vi lever och formar samhällen?Linnéa Kornehed Falck

Hur går det till?

– Våra operatörer använder flera olika tekniker, såsom sensorer, gps och geofencing. I Einrides system är en människa alltid i loopen och övervakar. Fordonet får endast köra en viss rutt och låt säga att det kommer ut något på vägen som tekniken inte känner igen – då kan en människa ingripa och instruera fordonet att köra runt eller vänta. Det tror vi starkt på, en kombination av autonom teknik i kombination med mänskliga beslut.

Hur kan Einride vara med och pusha marknaden?

– Få upp en förståelse och utbilda branschen. Det har funnits en bild av att självkörande är läskigt och farligt, när vi i själva verket vill göra trafiken säkrare. Lastbilsförare är i dag ett av världens tuffaste jobb. De är borta från sin familj flera veckor i sträck, och det uppstår arbetsrelaterade skador för att de sitter ned mycket, det är ångor och vibrationer i kabinen. Det kan vi ta bort genom att jobba med hållbar och autonom teknik. Vår roll är att få fler att förstå, men också att sträva efter en mer jämställd bransch. Det hade varit kul och värdefullt med fler kvinnor i branschen. Ju mer jämställda vi blir, desto mer demokratiska blir vi.

Linnéa Kornehed Falck

Ålder: 31 år. 

Bor: Stockholm.  

Bakgrund: Är medgrundare och CMO på fraktteknikbolaget Einride tillsammans med Robert Falck, vd, samt Filip Lilja, vp, som erbjuder hållbara transportlösningar med elektriska och autonoma lastbilar, en digital plattform för planering och optimering av frakt och laddinfrastruktur. 2020 utsågs hon av Forbes till en av Europas främsta talanger under 30, i dag är hon Forbes All Star Alumni och sitter i juryn för Forbes 2023 års lista. Hon har också vunnit det prestigefyllda franska priset Les Margaret Awards och är medlem i exklusiva World Economic Forums Global Innovator Community.