Tajta Levi’s-jeans, bak och fram-vänd baseballkeps, mjukt cigarettpaket i den uppkavlade t-shirten. Essie Weingarten har precis satt sig för att varva ned med lite Blackjack när mannen dyker upp.
Han spinner runt barstolen och slår sig ner med bröstet mot ryggstödet som en skoltrött högstadieelev. Gymnastikskorna stampar i ticks. Tuggummit smackar.
Essie har precis slutat jobbet. Lämnat försäljarkitet med nagellacksprover från det egna märket Essie på hotellrummet och gått ned till kasinot på The Mirage. Det ser ut som hos grannhotellen i Las Vegas: fläckiga heltäckningsmattor, askfat med läppstiftskletiga fimpar, ljudet av myntrassel och snurrande körsbär i de enarmade banditerna.
Tajta Levi’s-jeans, bak och fram-vänd baseballkeps, mjukt cigarettpaket i den uppkavlade t-shirten. Essie Weingarten har precis satt sig för att varva ned med lite Blackjack när mannen dyker upp.
Han spinner runt barstolen och slår sig ner med bröstet mot ryggstödet som en skoltrött högstadieelev. Gymnastikskorna stampar i ticks. Tuggummit smackar.
Essie har precis slutat jobbet. Lämnat försäljarkitet med nagellacksprover från det egna märket Essie på hotellrummet och gått ned till kasinot på The Mirage. Det ser ut som hos grannhotellen i Las Vegas: fläckiga heltäckningsmattor, askfat med läppstiftskletiga fimpar, ljudet av myntrassel och snurrande körsbär i de enarmade banditerna.
Hon har bara hunnit sitta fem minuter när mannen slår sig ned. Han börjar chansa vilt direkt. Det ena vågade draget efter det andra. Essie stönar och dealern höjer på de ditmålade ögonbrynen.
– Jag kommer att döda dig, du förstör hela bordet, säger Essie.
Samtidigt tycker hon att mannen är hysteriskt rolig och galen. Han har en otrolig energi. Två minuter senare trillar poletten ned när mannens fru, Demi Moore, kommer förbi. Moore har precis gjort filmen Striptease och hennes produktionsbolag har ringt och frågat om Essiefärgen Chinese apple. Essie vänder sin uppmärksamhet bort från den vilt kortspelande Bruce Willlis och berättar för Moore att hon är ett stort fan. Och att hon älskar att Moore ville ha Chinese apple i Striptease.
– Hur visste du det? utbrister Moore.
– För det är jag som är Essie.
Moore tror inte sina ögon.
– Hon beställde genast in champagne och frågade om vi skulle ta en manikyr tillsammans, berättar Essie Weingarten samtidigt som hon leder oss genom sin våning på Park Avenue.
Las Vegas har alltid haft en central plats i nagellacksentreprenörens liv och karriär, men det är New York som har varit och är hennes hem. Här uppifrån ser man stadens liv på avstånd. Manhattans skyline reduceras till gulliga takåsar. Rostfärgade cylindercisterner samsas med lummiga takträdgårdar.
Det känns nästan lantligt.
Essie själv svävar fram barfota över de fluffiga mattorna. Hår som silvertråd. Skratt som klingar som pengar. Ett lugn som självförtroendet från ett liv i New Yorks översta aristokrati genererat. Hon har blicken spänd i mina ögon hela tiden. Aldrig fäst i horisonten, aldrig sökandes i rummet. Och hon står nära mitt ansikte. Decimeter innanför den privata avståndssfär som vi svenskar sätter upp mellan oss.
Som grundare av nagellacksmärket Essie har hon drottning Elisabeth, Madonna, Lady Gaga och modemakthavare som Carine Roitfeld och Anna Wintour bland sina beundrare. Och framför allt: hon har revolutionerat skönhetsbranschen och bidragit till en av världens starkast växande modetrender. Försäljningen av nagellack har eskalerat dramatiskt de senaste åren. I Sverige ökade försäljningen med 67 procent 2011, i usa med 47 procent 2012.
Finanskrisen bidrog bara ytterligare till de rusande siffrorna.
– Vi fördubblade våra siffror under finanskrisen. Folk ville unna sig något billigt eller så sökte de arbete och behövde se bra ut för sina jobbintervjuer. Nagellack är lyxen alla har råd med. Genom att byta nagellack får du en helt ny stil, du behöver inte gå och köpa en ny outfit. Vi får kvinnor att må bra för väldigt lite pengar.
Naglar och skönhet i siffror
3,9 miljarder
summan det såldes makeup för i Sverige 2012. En ökning med 3 procent från föregående år.
3,5 mm
så mycket växer dina naglar i genomsnitt per månad.
357 265
antalet nageltekniker i USA 2012.
2-3 år
så länge håller ett öppnat nagellack.
325 000 kronor
så mycket kostar en av världens dyraste behandlingar (med diamanter) hos nagelteknikern Cherish angula.
På många sätt påminner Essie Weingarten om den typiska amerikanska företagsledaren. Polerad, sympatisk, proffsig. Hon har tillbringat hela sitt vuxna liv med att sälja sin produkt och hon väljer sina ord. En fråga om hennes största motgång kan få svaret ”Det kommer jag inte på” och en undran om företagets tuffaste tid vänds till ”Vi har gått med vinst varje år”. Sedan finns det saker som skiljer henne från klichébilden.
Det första är att hon tar emot oss i sitt hem. I sitt kontor, i sitt kök, i sitt privata sovrum. Månadsrapporter ligger framme på arbetsbordet, maken Max Sortino sitter bakom en pc och hamrar på mejl och exceldokument. Essie själv öppnar dörren i ett blommigt nattlinne (”hela min sommargarderob är i The Hamptons”) och visar oss in.
Det andra är arbetsmentaliteten. Hon berättar att hon snöar in på detaljer, att maken ”är bättre på långsiktiga strategier”. Där andra företagsledare tillbringar sin tid snurrande i en ergonomisk kontorsstol med en kulspetsspenna dansandes mellan fingrarna har Essie hela tiden stått nere på golvet. Svarat i sin egen telefon, oftast på första signalen. Varit med och utvecklat färger, namn och säljstrategier. Hon har varit så praktiskt orienterad att hon i dag, vid 64 års ålder, lider av kronisk smärta i fingrarna efter att ha öppnat för många nagellackskartonger.
– Jag har offrat mycket. Mina fingrar. Mina knän. Fysiskt har jag förstört min kropp. Den är slut. Jag har inte tränat överhuvudtaget. Jag har inte haft tid. Jag var besatt av mitt företag.
Samtidigt har hon begärt en liknande hängivenhet av sina anställda.
– Jag har temperament. Särskilt när jag inte får som jag vill. Jag är tuff och inte alltid lätt att jobba med. Mina anställda skulle säga att jag är krävande, men jag har aldrig bett dem göra något jag inte skulle göra själv och de personliga relationerna med mina kollegor har alltid varit goda.
När visas ditt temperament?
– När någon sabbar för Essie blir jag väldigt, väldigt upprörd. Jag har tillbringat 33 år med att bygga det här företaget. Om någon gör något som inte är bra för företaget dödar det mig. Det gör oerhört ont.
Essie trollar plötsligt fram ett bordsunderlägg. Jag ställer ned mitt vattenglas och hon är snabbt där, som en artig gest, med en rund liten bricka. Det är en sådan lägenhet. Två våningar inredda som en svit på Clarion Sign. Inget pynt, inget lulllull. Det är prydligt, rent och tempererat som ett kylrum på Ica (”jag gillar att ha det kallt, mina vänner får låna filtar och koftor”). På Upper East Side är det Michael Douglas, Nicole Kidman och Tom Hanks som öppnar om man ringer på hos grannen för att låna lite socker. Essie beskriver området som ”stadens guldkust”. Här har hon och hennes man bott i 27 år. De första åren i en liten trerummare. Detta var tills grannen flyttade och paret rev en vägg.
– Vi letade konstant efter något större. Jag ville vara kvar i huset eftersom min mamma bor på femte våningen. Men ingen har någonsin slagit samman lägenheter i det här huset – utom vår dåvarande granne som gjort ett duplex med två våningar. Så jag knackade på hos dem och frågade om de ville sälja. De ville de inte. Så vi väntade tålmodigt och till slut, efter några år, knackade de på vår dörr och sa att de ville sälja. Resten är historia. Vi rev en vägg, flyttade en hel trappa och gjorde en helrenovering.
Med bara en dröm och ett försäljningskit innehållande 12 färger tog Essie 1981 flyget från New York till Las Vegas för att lansera sitt företag. I Nevadaöknen – bland ät-hur-mycket-du-vill-bufféer, blå hemmafärgningar och bilsäljarchinos fyllda med svettiga spelmarker – skulle hon hitta sitt klientel.
Essie hade drömt om att starta eget sedan hon följde med sin mamma till skönhetssalongerna på helgerna som barn.
– Jag älskade nagellack! Men när jag växte upp var färgvalen begränsade till Revlons och L’Oreals utbud. Det var där min ambition att starta eget och utveckla nya färger kom.
Efter grundskolan tog Essie sin examen på Fashion Institute of Technology och kort därefter började hon jobba för Geraldine Stutz som grundade varuhuset Henri Bendel. 32 år gammal bestämde hon sig för att göra ett försök att bygga något eget.
– Mamma sa: ”Du får testa ett år och om det inte funkar är det inget att skämmas för.” Jag sa ”Vad menar du ’om det inte funkar’? Klart att det kommer att funka.”
Det var stripporna, cocktailservitriserna och dansarna som blev hennes första kunder.
– Jag valde Las Vegas eftersom alla var tvungna att se snygga ut där. Folk tittade på dealerns hand när hon delade ut kort och sa: ”Snyggt – vad är det för nagellack?”. Sedan var Las Vegas det enda stället där det fanns kvinnor som hade en inkomst att spendera 1981. Det är inte som i dag när kvinnor arbetar på ett helt annat sätt.
Essie tog flyget med 600 kilo nagellack i bagaget: 20 kartonger à 30 kilo styck.
– På den tiden fick man ta med hur mycket bagage man ville på flyget. Man bara dricksade bagagelastarna. Så jag flög över och knackade dörr, gick från salong till salong. När jag kom hem från Las Vegas hade jag beställningar från nästan alla salonger jag besökt. Jag anställde två personer direkt. Jag hade plötsligt ett företag! Sedan började det komma in samtal från Texas, Illinois, från hela världen. Det var kvinnor som hade varit i Las Vegas med sina män och upptäckt Essie. Vad som hände i Las Vegas stannade inte i Las Vegas.
Tiden som följde kan liknas vid något som hämtat ur filmen Wall Street: nedfällda suffletter på bilar susande uppför Madison Avenue, mobiltelefoner med antenn, stegrande säljdiagram och Pan Am-biljetter i bröstfickan.
– Det var galet. Vi brukade flyga concorde när vi ville äta middag i Paris. Det var min största extravagans. Jag och min man brukade titta på varandra och säga: ”Har du lust att äta middag i Paris?” På ren impuls drog vi dit. Det tog tre timmar. Man kom dit klockan tio och det var fortfarande ljust ute. Vi åt middag, gick och lade oss och vaknade upp fräscha dagen efter.
Vad är ditt bästa tips för att överleva jetlag?
– Ambien. Sömntabletter. Det är det enda sättet. Ju äldre jag blir desto mer nödvändigt är det. Det spelar ingen roll om jag flyger första klass. Man är i den där kapseln i 14 timmar.
Vad unnar du dig?
– Jag funderar tio gånger innan jag ska köpa mig något. Jag köpte en ny bil efter att min man övertalat mig. Min dåvarande bil var elva år gammal och garantin hade gått ut. ”Då ska jag ha en exakt likadan”, sade jag. Det är en Porsche Carrera Cabriolet. Den är supersöt. Och så har jag en röd vespa!
Hela nöjesvärlden chockades när Lady Gaga dök upp i en outfit tillverkad av kött på MTV Video Music Awards för tre år sedan. Den kontroversiella aftonklänningen var designad av argentinaren Franc Fernandez och stylad av Nicola Formichetti och fick djurrättsorganisationen peta att gå i taket och Time Magazine att kalla det för ”fashion statement of the year”. Det enda Gaga bar, förutom 20 kilo biff och några smycken, var Essie Merino cool.
En timme senare började telefonen ringa på Upper East Side.
– Det var helt galet. Mejl, sms, telefonsamtal. Jag slog på tv:n och där stod hon med en stek på huvudet och med Essie på naglarna. Vi märkte en boom i försäljningen omedelbart, minns Essie.
– Det var samma sak när Jennier Lopez var på omslaget av In Style och bar Essie Naked truth. En massa män började ringa och ville köpa det. De trodde att om deras flickvänner bar Naked truth skulle de se ut som J Lo.
Lady Gaga och J Lo är inte de enda kändisarna som har tagit Essie till sitt hjärta.
Det brittiska kungahuset har också haft en lång relation med nagellacket. Drottning Elisabeth hade tidigare för vana att hotta upp sin sobra stil med Essie och Kate Middleton gjorde färgen Essie Allure till en världshit när hon matchade den med slöja och långt släp vid giftermålet med Prins William.
Essies idé var enkel: att göra nagellack till en modeaccessoar. Det skulle vara kul och lättillgängligt. Varje nagellack fick ett catchy namn och en tydlig identitet. Priset sänktes och produkten demokratiserades. Både strippor och prinsessor skulle ha råd att måla naglarna.
Före Essies intåg var nagellack associerat med rullar i håret och bomullstussar mellan tårna. Något att använda när man skulle vara fin.
I dag är det en lika självklar del i modemagasinens styling som ett snyggt smycke. Det är ingen slump att Essie varje år sponsrar åtta designershower på New York Fashion Week samt ytterligare sju shower på Paris modevecka. Nagellacksvärldens koppling till modevärlden och – framför allt – popkulturen är starkare än någonsin. Katy Perry och Justin Bieber har lanserat sina egna nagellack. På Golden Globe-galan installerades en ”mani cam” där kändisarna fick visa upp sina naglar på röda mattan. När Beyoncé arbetade 18-timmarsdagar med sitt senaste album hittade hon alltid tid för manikyr med sin syster (”Så har det varit i hela vårt liv”, förklarade Solange stolt i Harper’s Bazaar).
Inom den svarta kulturen har nagelkonst utvecklats till en helt egen stil. Större, färggladare, glittrigare.
– Marknaden var större än vi trodde. Vi är ett klassiskt märke och inom den svarta nagelkulturen använde man det på ett eget sätt. De hittade en Essiefärg och jazzade upp den med diamanter eller stenar. Innan jag sålde företaget arbetade jag faktiskt på en linje som vände sig till den svarta kulturen. Planen var att göra ett kit med krossade stenar och liknande som skulle komma med nagellacket.
Kändisnaglar i sociala medier
Kelly och Ozzy Osbourne
Kelly Osbournes glitternaglar med kors tillsammans med sin pappas dito på Instagram.
Rihanna
”Badgalriri” postar ofta bilder på nailart på Instagram. Dessa taggades med skönhetsmärket Mac som hon också gör en kollektion med.
Cara Delevingne
Världens just nu hetaste modell har nära 3 miljoner följare på Instagram. När hon nådde 2 miljoner postade hon en matchande manikyr som hälsning.
Zooey Deschanel
Skådespelaren har låtit göra nagelkonst inför varje prisgala. Svartvitt till Emmygalan i år.
Miley Cyrus
Är, liksom Lana del Rey, mycket inne på ”stiletto nails”, långa spetsiga naglar. Dessa guldnaglar instagrammade hon dock med kommentaren ”I cant quit staring”.
Katy Perry
Gjorde Obamanaglar inför senaste valet. Har också en egen nagellackslinje.
Alexa Chung
Programledaren och modellen visar ofta upp olika manikyrer, till exempel på temat Día de Muertos, de dödas dag.
Det moderna nagellacket lanserades på 1920-talet i form av ett billack. Charles Revson förnyade skönhetsbranschen på 1950-talet när han började matcha läppstift med nagellack och gav dem namn som Cherries in the snow och Fire and ice. Ett fåtal färger, men i samma form som dagens nagellack.
Den stora förändringen skedde på 1980-talet när makeupartister började skapa sina egna produkter.
Susanne Ljung, modejournalist och programledare för Stil i P1 minns paradigmskiftet:
– Allt färre skönhetsmärken kom med sina egna nagellack. Tunga företag som Helena Rubinstein började tappa greppet om trenderna. Deras egna kollektioner var inte synkade med modet. Designerna hade slutat och det satt tjänstemän som inte hade koll på modet och bestämde kulörer. Pionjärerna hade dött och företagen hade inte känslan att ta det vidare. Vad som hände var att skönhetsindustrin fjärmade sig från modevärlden.
Modevärlden tvingades skapa sina egna nagellack. En mängd oberoende företag och designers började blanda egna färger.
– De var trendigare, roligare och modernare. Makeupartisterna började mecka själva och göra smink som matchade deras kollektioner. Där var det ett skifte. Skönhetsindustrin blev mer knuten till modeindustrin.
Milstolpen var när Uma Thurman överdoserade på kokain i Pulp Fiction. Naglarna som höll i den hoprullade dollarsedeln var målande i Chanel Rouge noir.
– Nagellack har genomgått en jätterevolution de senaste 30 åren, konstaterar Ljung. Men man brukar säga att Uma Thurmans svartröda naglar i Pulp Fiction förändrade något. Just för att det var ett etablerat modehus som Chanel som lyfte fram en annorlunda kulör.
Vilken roll har Essie spelat?
– Hon gav ett större urval. Förr fanns det bara ett fåtal nyanser. Men en färg som rosa kan gå från beige till knallskärt. Essie Weingartens styrka är att erbjuda ett nyansrikt utbud. Hon bistår de som vill haka på trenden lite lagom och köpa något lite festligt. Det är bra och prisvärda nagellack, vilket gör att folk inte bara köper ett, de köper flera. Det är volymer som gör att hon tjänar jättemycket pengar. Samtidigt är det flott att köpa Essie. Hon har snygga flaskor som påminner om exklusiva märken.
Essies mest kontroversiella färg är After sex.
– Jag fick brev och mejl från folk som skrev ”hur kunde du göra det här?” Så jag sa visst, jag ändrar det till After six. Folk blev otroligt upprörda i bibelbältet i den amerikanska södern, säger Essie.
Hur spånar du namn till färger?
– Det bästa sättet att hitta på namn till nya färger är att vara full på vodka. Jag dricker sprit, tänker abstrakt och skriver ned allt möjligt. Dagen efter kan jag tänka ”vad är det här?” och så får man lägga pusslet efteråt.
Så du brainstormar full på vodka?
– Ja, men självklart.
Samtalet kom i bilen ut till The Hamptons. Strandväskan från Hermès var packad i baksätet. Essie hade tagit på sig trädgårdsbyxorna och maken Max hade fällt den solblekta Yankeeskepsen lågt över pannan. De två hade hängt ihop i 25 år efter att ha träffats på en skönhetsmässa i San Francisco 1985. De klickade direkt och Sortino – som drev ett eget skönhetsföretag – flyttade till New York och började jobba med Essie som vd. (”Jag står för kreativiteten och han för det affärsmässiga.”)
Sedan början av 2000-talet hade buden kommit tätt. Investment bankers, konkurrerande företag – det var många som ville köpa Essie. Men företaget var inte till salu. Just denna soliga förmiddag ringde L’Oréal.
Essie gav dem sitt vanliga svar och lade på. Den här gången vände sig hennes man mot henne efter att hon lagt ned telefonen.
– Han sa: ”Du håller på att bli din mamma, du vet inte när du ska släppa taget.” Så jag funderade en stund och sa: ”Okej, vi säljer.”
Det var 2010 och Essie kunde inte bli större. Företaget fanns i 109 länder. 250 nyanser. Sålde för över 28 miljoner dollar per år. Nästa steg skulle behöva tas med en samarbetspartner.
Valet föll på L’Oréal eftersom de redan fanns med sina hårprodukter i salonger över hela världen.
– Vi växte så fort att mot slutet av 2010 arbetade vi tre skift, sju dagar i veckan. En dag hade vi lastpallar utanför kontoret eftersom alla sex lastkajar var upptagna med långtradarna som fyllde på. Det var galet. Vi ville bygga ut. Vi planerade att bygga uppåt och utåt. Sedan kom finanskrisen. Jag ville köra på, men min man tyckte att vi skulle vänta. Så vi avvaktade. Sedan hade vi inte strukturen eller styrkan. Hade vi tagit nästa steg och blivit en återförsäljare hade vi kollapsat.
Hur går man tillväga när man säljer ett företag på det här sättet?
– Man ska ha ett stort glas vodka. För ens värld förändras. Många säger att inget händer, men det gör det. Jag var väldigt beskyddande kring Essie. Plötsligt är det människor och återförsäljare över hela världen som ser på företaget på sina egna sätt. Man vet inte vad deras intentioner är. De säger att de ska ta hand om ens baby, men ingen kan älska den som man själv gör. Man måste bara släppa taget och gå vidare.
Finns det något du inte är nöjd med vad gäller L’Oréal?
– Jag äger inte företaget längre, så de gör vad de tycker är bäst. Men i usa har de inte använt mig alls som talesperson för märket. De har inte förstått att det är ett personligt varumärke med koppling till kvinnor över hela världen. Essie har själ, jag har andats det varje andetag.
Skulle du ha gjort något annorlunda?
– Jag hade låtit min man bygga ut Essiekontoret som han ville göra 2007. Då hade saker och ting varit annorlunda. Vi hade inte varit så trängda. Vi hade inte behövt sälja, det hade varit lättare att ta nästa steg själva. Vanligtvis säljer folk som en exit eller för att de behöver pengar. Vi hade inte de problemen. Vi visste bara att vi hade nått vår maxkapacitet.
Att det var i vimlet av världsstjärnor som hon ville arbeta förstod Essie tidigt. Insikten kom till henne 1957 när hon var tolv år gammal och gick på biopremiären av Jorden runt på 80 dagar med Elizabeth Taylor.
– Mina föräldrar gick ut varje kväll så det var alltid ”dress up time”. Jag minns Elizabeth Taylors violetta ögon. Jag hade aldrig sett något liknande tidigare. Det var kvällen när hennes rygg gav vika och de fick köra henne därifrån med ambulans. Sedan dess har jag träffat alla från Jerry Lewis och Dean Martin till Frank Sinatra och Marilyn Monroe. Jag ville bli blond som Marilyn efter att ha träffat henne. Mina föräldrar hade många vänner i teatervärlden.
Kanske är det hit, till uppväxten i New Yorks societet, som det går att spåra doften av akryl.
Essie beskriver sig själv som en tomboy och berättar att hon brukade köra sin pappas bil trots att hon inte nådde pedalerna. Men på lördagar var det ”girlie time” med mamma. Då hängde hon av sig snickarbyxorna och åkte in till stan för att fixa naglarna. Det var en uppväxt som gav både kulturellt och finansiellt kapital för att våga starta ett företag.
– Uppväxten gjorde mig säker och gav mig känslan att jag kunde få allt jag ville ha. Så när jag startade mitt företag var det mer en lek, en tävling. Och det är fortfarande en lek. Men jag deltar för att vinna. Jag lade allt på ett bankkonto, jag investerade inget, jag hade inte tid.
Hur skulle du beskriva din uppväxt?
– Den var priviligerad. Pappa var en pionjär och hyrde ut stolar till fester. Förr var du tvungen att gå till en begravningsbyrå för att hyra stolar. Pappa tålde inte den tanken. När han dog av cancer 1965 tog mamma över. Hon hade aldrig arbetat i hela sitt liv. Hon var ensamstående mamma till fem barn och alla trodde att hon skulle misslyckas. Men nu sitter vi här 2013 och hon arbetar fortfarande sex dagar i veckan. Och hon bor på femte våningen i samma hus som mig. Hon är min klippa.
Hur påverkade din pappas död dig?
– Min pappa dog en vecka före min 16-årsdag. Det gjorde att jag aldrig ville skaffa barn. Alla mina kompisar hade sin ”sweet sixteen” utom jag. Jag bestämde mig för att aldrig ha några barn efter det.
Finns det något ögonblick då du känt ånger?
– Dagen efter att jag hade sålt mitt företag. Essie var mitt barn. Jag tog beslutet att inte skaffa barn när min pappa dog. Nu har jag sålt företaget som var mitt barn och jag har inte några egna barn. Men jag har mina styvbarn, de är tvillingar, 30 år gamla. Jag har varit ”the wicked step mom” sedan de var tre år.
Vi beger oss ned till Essies lokala italienare. Hon tar ett fast grepp med båda händerna när hon hälsar på hissmannen och husets dörrvakt. Samma sak inne på restaurangen. Kindpussar, kramar och lyckönskningar. Hon känner alla. 40-plus-kvinnor med hårförlängningar och nervgift i ansiktet. Pensionerade makar med klubbkavaj och åldersfödelsemärken. Ladyn i baren, klädd som en boskapsfösare med mossgrön cape, chic filthatt och ridstövlar i kalv.
– Size matters, säger de i kör samtidigt som de tittar på varandra och skrattar åt det fyndiga i Essienagellacket med samma namn.
– Bry dig inte om oss, vi är bara två gamla tanter, säger Essie till mig och lutar sig in i baren och beställer en capuccino ihop med ett fat kakor.
Jag frågar om det finns ett uns av självtvivel i henne.
– Jag har mycket självtvivel. Jag känner mig sårbar när jag inte har kontroll. Som just nu. När jag inte vet vad jag ska göra härnäst. Nästa kapitel i mitt liv ska precis börja.
Essie har jobbat kvar i företaget sedan försäljningen 2010, och fram till årsskiftet är hon delaktig i att ta fram nya färger och namn på nagellack. Därefter lämnar hon L’Oréal och företaget hon grundade för 32 år sedan.
Vad händer nu?
– Det finns många möjligheter. Det handlar bara om att välja rätt för mig. Jag äger fortfarande namnet Essie, förutom inom skönhet. Essie är ett livsstilsvarumärke så mitt nya företag kommer att landa där. Det kan mycket väl bli heminredning eller modeaccessoarer. Men det blir definitivt färgbaserat och namnet blir Essie. Det är otroligt spännande. Jag är 64 år nu, så jag har minst 20 goda år till att arbeta. Jag har inte ens börjat.
Nagellackets historia
3 200 år före Kristus i Babylonien: Det första nagellacket framställs. Under utgrävningar av kungliga gravar har det första manikyrkitet hittats. I stället för indianernas val, henna, använder man här kol.
Frankrike 1920: Nagellacket som vi känner det i dag framställs. Baserat på billack gör makeupartisten Michelle Menard nagellack för landets kvinnor. Lacket har en glossy yta som påminner om dagens.
Amerika 1932: Ett kosmetikahus framställer det första nagellacket baserat på färgpigment. De kallar sig själva för Revlon och säljer sina produkter på apotek och varuhus.
Amerika 1940: Röd blir nagellackets huvudfärg. Den röda färgen symboliserar kunglighet och bärs av Hollywoodstjärnor som Rita Hayworth och Grace Kelly.
1950-talets Amerika: Charles Revson förnyar skönhetsbranschen när han börjar matcha läppstift med nagellack.
Frankrike 1976: Manikyr gör debut på catwalken under Paris modevisningar. Jeff Pink, grundare av Orly, ligger bakom succén.
1977: Nagellacket bryter över könsgränserna med punkvågen. Plötsligt bär både män och kvinnor svart nagellack ihop med sina nitade jackor.
New York 1981: Essie Weingarten startar sitt företag. Med tolv färger flyger hon till Las Vegas och hittar sina första kunder bland strippor och dansare.
1994: Uma Thurman bär Chanel Rouge noir i Pulp Fiction. Ett paradigmskifte eftersom det var ett klassiskt modehus som valde en annorlunda färgton.
Amerika 2010: Essie säljer sitt företag till L’Oréal, världens största skönhetsföretag. Revolutionen är genomförd.
Essie Weingarten
Ålder: 64 år.
Bor: I New York med maken Max Sortino.
Bakgrund: Startade 1981 nagellacksföretaget Essie genom att åka till Las Vegas och knacka dörr med 30 lådor och 12 olika färger. Har studerat på Fashion Institute of Technology.
Karriär: Essie revolutionerade nagellacksindustrin och säljs i dag i över 200 länder. I kundkretsen finns Lady Gaga, Madonna och det brittiska kungahuset. 2010 sålde Essie företaget till L’Oréal för en hemlig summa.
Läs hela artikeln
Köp artikeln och läs när du vill. Fysiska prenumeranter får också tillgång till ett år gamla artiklar.
Redan kund?
Logga in för att komma åt dina artiklar och betalningsalternativ.